‘Ik volg Elja Daae nog steeds voor tips’

Yvonne Schoneveld – van Campenhout was er al snel over uit dat ze Het Taalcongres dit jaar niet wilde missen. ‘In 2018 ging ik voor het eerst naar Het Taalcongres en ik was gelijk enthousiast!’ Yvonne is tekstschrijver en eigenaar van twee bedrijven: Van Yvonne en Vertel! ‘Ik volgde drie heel waardevolle workshops, waar ik nu nog steeds dingen uit gebruik in mijn werk’, vertelt ze. ‘Een tip, ideeën om verder uit te werken, nieuwe namen die ik ben gaan volgen voor inspiratie.’

Hoe heb je het Taalcongres in 2018 beleefd?

‘In 2018 ging ik voor het eerst naar Het Taalcongres en ik was gelijk enthousiast! Ik volgde drie heel waardevolle workshops, waar ik nu nog steeds dingen uit gebruik in mijn werk. Zo was er Dolf Weverink, die ons aanspoorde om op een creatievere manier om te gaan met koppen. En die helemaal fan is van de manier waarop wij Brabanders het woord worstenbroodje uitspreken, dus hij had bij mij gelijk al een streepje voor 😉 Ik maakte kennis met Elja Daae en haar enorme kennis over social media. Ik volg haar nog steeds voor goede tips. Daarnaast volgde ik nog een workshop Inspirerend Spreken. Wat Elizabeth Ebbink vertelde (show, don’t tell) is zo goed blijven hangen dat ik het waar mogelijk toepas in alles wat ik schrijf en vertel.’

Leuk dat je erbij bent dit jaar! Wat heeft je doen besluiten om je opnieuw aan te melden?

‘Die waardevolle workshops dus. Ik weet van het vorige congres nog dat er zoveel interessante workshops waren dat het nog lastig was om er maar drie te kiezen. De workshops duren niet zo heel lang, dus je kunt niet verwachten dat je eindeloos veel theorie krijgt, maar ik heb toch uit iedere workshop iets waardevols gehaald. Een tip, ideeën om verder uit te werken, nieuwe namen die ik ben gaan volgen voor inspiratie.’

Kun je meer vertellen over je keuze voor de workshops?

‘Ik heb me deze keer, na lang twijfelen en mijn keuze een keer aanpassen, aangemeld voor de workshops UX Design, Slimme Framing en Haal meer uit LinkedIn.

UX Design heb ik gekozen omdat ik net mijn tweede bedrijf gestart ben. Ik heb al een bedrijf van waaruit ik teksten voor bedrijven schrijf, met mijn nieuwe bedrijf richt ik me op de persoonlijke verhalen van particulieren. Zij kopen op een andere manier dan bedrijven. Vaak incidenteel of zelfs eenmalig, terwijl bedrijven nog regelmatig terugkomen voor nieuwe teksten. Dat vraagt dus ook om een andere marketing- en salesstrategie. Mijn website is daar een belangrijk onderdeel van en hoewel ik hem niet zelf ga bouwen, ga ik hem wel zelf beheren. Dan vind ik het belangrijk om te weten waar ik rekening mee kan houden om de klantervaring zo goed mogelijk te maken.

Slimme Framing heb ik gekozen omdat ik het een interessant gegeven vindt dat dezelfde feitelijke informatie door twee mensen heel anders geïnterpreteerd kan worden. Hoe ze dat interpreteren wordt bepaald door het frame. En je kunt in je communicatie en teksten spelen met dat frame. Dat is toch waardevolle informatie voor een tekstschrijver?

Haal meer uit LinkedIn heb ik gekozen omdat ik freelance tekstschrijver ben en ik de meeste klanten via mijn social media-kanalen bereik. LinkedIn vind ik daarin misschien nog wel het lastigste medium, dus ik hoop dat ik na deze workshop mijn LinkedIn weer wat actiever kan gaan inzetten.

Ik kijk uit naar ongetwijfeld weer een heel leerzame dag!’

Zien we jou ook bij Het Taalcongres? Maak een keuze uit de workshops en schrijf je in >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *