Geweldloze communicatie is de sleutel

Als redacteur onderhoud je intensieve klantrelaties. Dat is niet altijd gemakkelijk. De klant reageert minder enthousiast dan je verwacht of komt met een onwerkbaar idee. Hoe kun je bij jezelf blijven in uitdagende klantgesprekken? Geweldloze Communicatie is dan de sleutel. We interviewden trainer Simon Groen over de workshop.

Voor wie is deze workshop interessant?

‘Als schrijver heb je altijd met een klant of opdrachtgever te maken. Verschillen van mening, frustraties en irritaties horen daar per definitie bij. Na de workshop heb je een unieke vaardigheid in handen, om het gesprek met de klant altijd helder en constructief te houden. Je relatie met je klant wordt effectiever en meer ontspannen.’

Wat is de focus? Wat gaan we doen?

‘In de workshop maak je kennis met de absolute Rolls-Royce onder de communicatieve vaardigheden: Geweldloze Communicatie. Je leert over de vier verbindende taal-elementen (observatie, gevoel, behoefte en verzoek), en hoe je die inzet. Uiteindelijk leer je irritaties te vertalen naar behoeftes. Dit is voor iedereen meestal een openbaring. Mijn workshop biedt openbarings-garantie.’

Geweldloze Communicatie gaat over taal. Kunnen we er ook wat van leren als het om schrijven gaat?

‘Zeker! Geweldloze Communicatie verscherpt elke andere vaardigheid die gaat over verbinden. Daarom coach ik ook copywriters, marketing professionals, en iedereen die veranderingen teweeg wil brengen, bezwaren wil wegnemen of slecht nieuws moet brengen. G.C. is een moeder-model, dat allerlei bestaande modellen omarmt. Daarom is de workshop voor elke toepassing relevant.’

Waarom heet het ‘Geweldloos’?

‘Heel praktisch: omdat iedereen de methode zo blijft noemen, ondanks dat het woord ‘geweldloos’ heel veel verwarring en zelfs irritatie oproept. Ik zou het liever ‘verbindende communicatie’ noemen, maar waarschijnlijk klinkt dat te geitenwollensokken. Het echte antwoord is meer filosofisch. Taal en denken zijn met elkaar vervlochten en één van de nadelen daarvan is dat we onze oordelen presenteren als feiten. Geweld met bloedvergieten en de lichtste klant-irritaties hebben dezelfde oorsprong. Kom dus ook naar de workshop als je de wereld wilt verbeteren!’

Schrijf je hier in voor de workshop >>

Over Simon Groen:

Simon Groen is expert op het gebied van geweldloze communicatie. Hij coacht bestuurders, politici en ambitieuze ondernemers in gespreks- en presentatie-vaardigheden. Daarnaast is hij actief als comedy- schrijver en acteur. Samen met zijn broer David Groen, maakt hij komische filmpjes voor o.a. het jeugdprogramma ‘Het Klokhuis’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *